![]() |
| Türkçe: Barak Sümerce: Barak |
Barak - Türk mitolojisinde Kutsal Köpek. Efsanevi bir köpek türü. Tüylü ve çok kıllıdır. Kutlu kabul edilir. Çok hızlı koşar.
Turk Destanlarinda Motifler ve Anlamlari;
1-KÖK-BÖRİ: Totem devri yaşayan Türklerin totemi bozkurt, destanlarda hayat ve savaş gücünü temsil eder
Bozkurt, destanlarda Tanrı kurt ,anne kurt, ordular önünde yürüyen kumandan olarak geçer
Türkler bozkurta önce Tanrı diye tapmışlar, sonra kendilerinin bozkurt soyundan geldiklerine, böylelikle birer bozkurt olduklarına inanmışlardır
2-IŞIK: Bu motif destanların kuruluşunda kutsiyetten kaynaklanan hayat verici bir özelliğe sahiptir
Destanların büyük kahramanları; bu kahramanlara kadınlık ve mukaddes Türk çocuklarına annelik yapan kadınlar ilahî bir ışıktan doğarlar
Şamanist inanca göre yerden on yedi kat göğe doğru gittikçe aydınlanan bir nur âlemi vardır ki bunun on yedinci katında bütün göz kamaştırıcı ışığıyla Türk Tanrısı oturur
Yeryüzünde iyilik yapan ruhlar da bir kuş şeklinde bu nur âlemine uçarlar
3-RÜYA: Destanın bütününü etkileyen ve destan kahramanlarının hareket alanını belirleyen bir motiftir
Bir mücadele üzerine kurulu destanlarda kazanılacak başarı veya yaşanacak bir felaket düş yoluyla önceden öğrenilir
Kadercilik anlayışı düş motifiyle destanlarda işlenir
4-AĞAÇ: Destanlarda ağaç motifi üç yönüyle yer alır: Sığınak (Oba), Ana ya da Ata, varlığı, devleti temsil eden sembol
İnsanlığın yaratılışı hakkındaki Türk düşüncesine göre Tanrı, yeryüzündeki dokuz insan cinsini, bu insanlardan önce yarattığı dokuz dallı ağacın gölgesinde barındırmıştır
5-KIRKLAR:Bu motif, kahramanlar etrafındaki gücü temsil eder
Kırk sayısı bazı eşya ve davranışları sınırlar
Oğuz Kağan’ın kırk günde yürümesi, konuşması gibi
Kırk sayısı görünmez aleminden gelen koruyucu, güç verici kutsiyete erişmiş şahısları da simgeler
6-AT: At destanlarda önemli bir konuma sahiptir
Bunun temelinde göçebe kültürün yarattığı zorlayıcı koşullar vardır
Ata bir tür dinsel totem özelliği kazandıran şamanist inançtır
At, kahramanın başarıya ulaşmasında en etkin güçtür
Sahibini korur, ona yol gösterir, tehlikelere karşı uyarır
7-OK-YAY: Destanlarda maden isimlerinin sıkça geçmesi Türklerin savaşçı bir ulus oldukları kadar savaş aracı üretmede de usta olduklarını gösterir
Destanlardaki maden isimleri tamamiyle Türkçe’dir
Bu da Türklerin çok eskiden beri madencilikle uğraştıklarının delilidir
Ok- yay motifi destanlarda sadece savaş aracı olarak geçmemiş,Türk üstünlüğünü ifade etmiş, hukuki bir sembol haline gelmiştir
8-MAĞARA: Bu motif destanlarda sığınak ve ana karnını temsil eder
Bazen de ilahî buyruğun tebliğ edildiği yer olarak karşımıza çıkar
9-AK SAKALI İHTİYAR: Destanlarda hakanların akıl danışıp öğüt diledikleri gün görmüş yaşlılar vardır
Derin tecrübeli bu kimseler, geç hakanlara yol ve iz gösterirler
Bu, Türklerin alimlere mukaddes insan gözüyle bakıp ilme değer verdiklerini gösterir
10-YADA TAŞI: Bu taş destanlarda millî birlik ve bütünlüğü, halkın mutluluğunu ve devletin idealini temsil eder
Bu taş ülkeden çıkarıldığında birlik ve bütünlük bozulur ve kıtlık baş gösterir



Hiç yorum yok:
Yorum Gönder