1 Mart 2014 Cumartesi

DENİZ TARİHİNİN EN BÜYÜK FACİASI S/S ÜSKÜDAR

DENİZ TARİHİNİN EN BÜYÜK FACİASI
S/S ÜSKÜDAR
 


1 Mart 1958 Cumartesi günü Üsküdar gemisi’nin kaptanı Mehmet Kaptan yapacağı 12.30 seferini yapmak için sabırsızlanıyordu. Lodos fırtınası öylesine kuvvetli esmeye başlamıştı ki, neredeyse vapuru halatlarını koparıp açığa sürükleyecekti. Böylesine sert bir havada iskelede bağlı kalmak ta, açık denizde dalgalarla boğuşmak kadar tehlikeli olabileceğini düşünen Mehmet Kaptan; yaşamında ilk kez hareket saatini beklemeden vapuru kaldırdı. Daha üç dakikası vardı, ama vapur zaten yeterince dolmuştu. Daha fazla yolcu almaktansa iskeleden bir an önce ayrılması iyi olacağını düşünerek gemiye hareket emri vermiştir. Gemici Ali Kaya iskeledeki çımacı görünürlerde olmadığından halatı kendi çözmek için iskeleye çıktı. Ama Mehmet Kaptan çoktan makine dairesine “Tam yol, ileri!” kumandasını varmıştı Vapur iskeleden fırtınanın etkisiyle de o kadar çabuk ayrılmıştı ki, Ali Kaya vapura geri atlayamamıştı.
Hava, birden gece gibi simsiyah kesilmiş ve lodos fırtınası giderek hızını artırmıştı. Mehmet Kaptan bin bir güçlükle dalgalara doğru çevirdiği vapurun burnunu aynı yönde tutmak için dalgalarla savaşıyordu. Bunca yıl Körfez’de yolcu taşıyan Mehmet Kaptan bile rüzgârın şiddetinin daha da artmasının telaşa kapılmaktan kendisini alamamıştı. Emektar vapur bir anda yana yatmıştı. Dev gibi dalgalar art arda geminin bordasına çullanıyordu. Fırtına giderek artması nedeniyle kaptan köşkü Mehmet Kaptan ve Gv Lostromosu Mustafa Deniz’le birlikte yerinden kopup denize uçmuştur. Dümen zincirinin kopması neticesinde Kontrolden çıkan gemi saatte 130 km hızla esen rüzgâra karşı koyamayarak Önce Makine dairesine sular doldu. Aynı anda öndeki ikinci mevki salonun camları patladı, içeri saldıran sular dehşete kapılan yolcuların üstüne boşaldı! Hareketin üstünden 26 dakika geçmişti ki, Üsküdar dolan suların etkisiyle şiddetle sola devrildi. Saat 12 53’ü Alabora olup battı 76 öğrenci olmak üzere toplam 272 kişi boğularak ölmüştür. 39 kişi bu olaydan kurtulmuştur



01 MART 1958 Tarihinde İzmit Körfezinde batan Üsküdar gemisi'nde vefat eden personelin listesi

S.No Sicil No Adı ve Soyadı Görevi Durumu
1 7957 Mehmet AŞÇI Kaptan Boğularak ölmüştür
2 6034 İsmail AKPINAR Makinist Boğularak ölmüştür
3 17149 Mustafa DENİZ Gv.Lostromosu Boğularak ölmüştür
4 22054 Mustafa KARADENİZ Gemici Boğularak ölmüştür
5 15633 Remzi AKSU Yağcı Boğularak ölmüştür
6 11083 Hikmet ATAÇAY Ateşçi Boğularak ölmüştür
7 12208 Mustafa BEDİROĞLU Ateşçi Boğularak ölmüştür
8 8956 Kamil ŞENOCAK İskele Memuru Yüzerek Kurtuldu
9 22911 Kadir KURŞUN Kamarot Yüzerek Kurtuldu
10 11290 Ali KAYA Gemici Hareket sırasında halatı çözerken geminin açılması dolayısı ile iskelede kalmıştır.

Üsküdar Vapuru Şirket-i Hayriye tarafından 1927’de Almanya’nın Elbing kentindeki F. Schichau Gmbh. Tezgâhlarında 72 baca numarasıyla küçük bir yolcu vapuru olarak inşa ettirilmişti. Şirket’in Cumhuriyet yıllarında yaptırdığı birbirinin eşi ilk iki vapurdan biriydi.Teknesi 148 gros, 64 net tonluktu.33 metre uzunluğunda, 6,6 metre genişliğindeydi. Küçük bir tekne olduğunda su kesimi ancak 2 metre kadardı. İnşa edildiği tersanenin yapımı 350 beygir gücünde, üç silindirli bir buhar makinesi vardı. Tek uskurluydu. İlk yıllarında 10 mil hız yapabiliyorsa da zamanla hızı 8 mile kadar düşmüştü. Yaz/kış 344 yolcu alabiliyordu. Üç ay önce kadar esaslı bir onarım geçirerek iyi-kötü yenilenmesine çalışılmıştı. 430 can yeleği, 35 can simidi, iki de filikası vardı. 
Aradan sekiz gün geçtikten sonra Donanma, bahtsız Üsküdar’ın önce yerini saptamak, sonra da çıkartmak için çalışmalara başladı. Dibin çok çamurlu olması, sarf edilen gayretleri boşa çıkarıyordu. On bir gün süren devamlı çalışmalardan sonra talihsiz vapur 19 Mart Çarşamba günü üç sapan takılarak 35 metre derinlikten zorlukla çıkartıldı. İçinde dört ceset vardı. Teknede bazı yerlerde sacların yırtıldığı, üst kamaranın da meydana gelen panik nedeniyle karmakarışık olduğu görüldü.

Bir süre yeni baştan yapılırcasına onarılarak filoya kazandırılacağına dair söylentiler dolaştıysa da, bu girişim gerçekleşmedi. Enkazı, ertesi yıl sökülmek üzere elden çıkartıldı.
KAPTAN MEHMET AŞCI
1906–1958

1906 yılında Erzincan’ın Kemah ilçesinde doğdu Baba adı Halil Anne adı Behice’dir. 03 Eylül 1927 yılında Şirket-i Hayriye’ye girdi. 22 Ekim 1928 tarihinde askerlik görevine başladı 19 Mart 1930 tarihinde tekrar Şirket-i Hayriye’ye girdi 16 Haziran 1944 yılında Mülazım Kaptan 01 Ağustos 1944 tarihinde ise Kaptan olmuştur. 24 Ocak 1945 tarihinde Şirket-i Hayriye’nin 4697 sayılı kanunla Devlet Denizyolları ve Limanları Genel Müdürlüğü’ne devri nedeniyle Şehirhatları İşletmesi’nde Kaptan olarak görevine devam etmiştir. 01 Mart 1958 yılında Kaptanı olduğu Üsküdar gemisinin İzmit Körfezinde batması neticesinde boğularak ölmüştür.
Bu Acı Deniz Kazasında Ölen Kardeşlerimize Allahtan Rahmet Diliyoruz.

Hiç yorum yok: